Principy Agile Scrum
Pro týmy setkávající se s klasickým projektovým managementem a tradičními vývojovými metodami představuje Scrum zásadní změnu v pracovní činnosti.
Scrum jako takový se zakládá na samo-organizovaných týmech a minimální formálnosti. To však neznamená že zbavuje členy týmu zodpovědností. V týmu pracujícím podle Scrum najdeme vždy dvě následovní role:
- Vlastník produktu (Product owner) – reprezentant zákazníka který přednáší požadavky a určuje jejich prioritu
- Scrum master – slouží jako styčný bod mezi týmem vývojářů a okolím. Scrum master zároveň zabezpečuje, že tým věnuje maximum svého času vývoje a není rušený okolím. Třeba však podotknout, že Scrum master NENÍ projektový manažer a nevykonává rozhodnutí ve jménu týmu.
Obě role spolu s vývojáři tvoří tým, který je jako celek zodpovědný za odevzdání produktu. Práce v týmu je organizovaná týmem samotným, což představuje výrazný rozdíl oproti klasickým metodám projektového řízení. V Scrum, ale i v jiných agilních metodikách je také běžné, že vývojáři jsou fyzicky na jednom místě, což výrazně ulehčuje komunikaci.
Kromě definice těchto klíčových rolí je Scrum založený aj na principu tzv. Ohraničení času (Time-boxing), přičemž všechny aktivity - zda už denní porady, Sprint-y anebo jakékoliv rozhodnutí, mají pevně omezenou časovou délku. Toto omezení slouží ke zvýšení produktivity, jelikož týmu nedává prostor na řešení nepodstatných záležitostí. Zároveň je Scrum projekty možné o mnoho lépe plánovat, jelikož délky jednotlivých úkonů jsou stanovené pevně.